Zaburzenia przetwarzania słuchowego (ang. Auditory Processing Disorder, APD) to zespół trudności w przetwarzaniu dźwięków przez mózg, mimo że słuch fizyczny (zdolność do odbierania dźwięków) jest w normie. Oznacza to, że osoba z APD może mieć trudności z rozumieniem mowy, szczególnie w trudnych warunkach akustycznych, takich jak hałas, rozmowy grupowe czy echa.
Główne objawy APD mogą obejmować:
- Trudności w rozumieniu mowy: Zwłaszcza w hałaśliwym otoczeniu lub gdy mówi więcej niż jedna osoba jednocześnie.
- Częste prośby o powtórzenie: Osoba z APD może często prosić o powtórzenie tego, co zostało powiedziane.
- Mylenie podobnie brzmiących słów: Na przykład „kula” i „kura”.
- Problemy z koncentracją: Szczególnie w sytuacjach, gdzie jest wiele bodźców dźwiękowych.
- Trudności z nauką języka i czytaniem: Mogą mieć problemy z fonetyką, co wpływa na naukę czytania i pisania.
APD może być mylone z innymi zaburzeniami, takimi jak ADHD, dlatego ważne jest przeprowadzenie odpowiednich testów diagnostycznych przez specjalistę, który może dokładnie określić, czy trudności wynikają z zaburzeń przetwarzania słuchowego, czy z innych przyczyn.
Terapia APD często obejmuje trening słuchowy, zmiany w środowisku szkolnym lub domowym (np. unikanie hałasu), oraz strategie wspierające przetwarzanie informacji słuchowych takie jak zastosowanie urządzenia Roger Focus wraz z mikrofonami systemu Roger.
Technologia wykorzystująca zdalne mikrofony marki Phonak zapewnia dzieciom i nastolatkom z APD możliwość lepszego rozumienia mowy w sali lekcyjnej.
Przekłada się to na zmniejszenie wysiłku słuchowego i stresu związanego z przebywaniem w sali lekcyjnej oraz lęku przed interakcjami z rówieśnikami i nauczycielem. Może to znacznie zwiększyć poziom zaangażowania i komunikacji w sali lekcyjnej.
Niezależnie od środowiska słuchowego, w jakim funkcjonuje Twoje dziecko, mikrofon Roger spełni jego oczekiwania.
Rodzaje mikrofonów systemu Roger:
Roger Touchscreen Mic - to mikrofon do użytku w sali lekcyjnej, który posiada nowy, przyjazny interfejs.
Roger Select - to wszechstronny mikrofon, który sprawdza się doskonale w warunkach stacjonarnych, gdy występuje hałas w tle.
Roger On - mikrofon, który można nosić na szyi, położyć na stole lub trzymać w ręku - automatycznie redukuje wpływ hałasu w tle, kładąc nacisk na to, co użytkownik chce słyszeć.
Roger Clip-On Mic - mikrofon stworzono dla rodziców młodszych dzieci do użytku w sytuacjach, w których hałas lub odległość utrudniają skupienie dziecka na mowie.
Połączenie odbbiornika Roger Focus II i mikrofonu Roger zapewnia rozwiązanie słuchowe, które przenosi mowę bezpośrednio do uszu dzieci ze słuchem prawidłowym. Rozwiązanie, które jest korzystne dla dzieci z jednostronnym ubytkiem słuchu (UHL), zaburzeniami procesu przetwarzania (APD) i zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), zmniejsza wpływ odległości, hałasu tła i pogłosu, pomagając dzieciom w klasie i poza nią.
Sposób działania
Jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać, aby zapewnić prawidłowe działanie odbiorników Roger Focus II.
- Odbiornik Roger Focus II wymaga podłączenia do mikrofonu Roger.
- Ten mikrofon nosi nauczyciel lub specjalista.
- Mikrofon Roger przesyła dźwięk bezpośrednio do odbiornika Roger Focus II założonego na ucho dziecka, pokonując ograniczenia wynikające z hałasu otoczenia i odległości.
- Jeśli hałas wzrośnie, mikrofon automatycznie dostosuje głośność głosu względem szumu tła.